Simning är väldigt komplext och svårt att lära sig. Att simma
bra och effektivt är ännu mer utmanande.
Simkunnighet ses ofta som förmågan att ta sig från
ett ställe till ett annat. De flesta simskolor har riktmärken som identifierar
när en person är en ”simmare”, eller är ”simkunnig”. Dessa riktmärken är
oftast baserade på sträckor.
I Simklubben Poseidon har vi valt att istället fokusera
mer på hur simmarna förflyttar sig från en plats till en annan, alltså
vattenvanan hos simmarna.
Vattenvanan är uppnådd när simmaren
känner sig trygg och kan hantera emotionella upplevelser av vatten. Simmaren
ska kunna vara upp och ner, eller egentligen i vilken position som helst i
vattnet, och veta att han eller hon kan återgå till en plats och få kontroll
och andas. Det handlar om att ha kontroll i 360 grader, även om simning sägs
vara en horisontell aktivitet. Med denna trygghet i vatten blir simmaren även bra förberedd för att kunna hantera nödsituationer i vatten.
För att öva vattenvana gör vi olika
övningar i och kring bassängen för att låta simmarna uppleva vattnet och
miljön. Att bara gå, springa eller hoppa i vattnet gör att simmaren lär sig
jättemycket om vattnets egenskaper. Viktiga kunskaper som kommer att underlätta
siminlärningen mycket. Ofta arbetar vi med att minska ytan runt simmaren för att man ska lära sig se och hantera rörelser i vattnet som kan komma oväntat. Detta gör att det ibland kan upplevas att barnen ligger nära varandra eller att det är trångt. Detta är en del av metodiken och lär ut många av de koordinativa färdigheterna.
En stor del i Brainswim är att hela tiden aktivera olika delar av hjärnan.
När man lär sig simteknik är det mest koordinationsförmågan som tränas.
Det finns sex olika Koordinativa förmågor:
Balansförmåga
– upprätthålla en jämvikt i en rörelse, trots yttre förändringar t.ex. att kunna glida rakt.
Rytmkänsla
– avgörande roll för att uppnå harmoniska och effektiva rörelser
Reaktionsförmåga
– reagera snabbt på given signal och utföra en rörelse
Rumsorientering
– kunna kontrollera rörelseriktningar t.ex. lära in komplicerad teknik
(kullerbyttor med olika varianter, riktningsförändringar på små ytor)
Öga-hand
och öga-fotkoordination – styrning av kroppsdelar genom information av ögonen
t.ex. kasta, fånga eller sparka en boll
Kunna
anpassa kraftinsatsen – väsentligt vid utförandet av precisa rörelser rumsuppfattning, balans, öga-hand
Bland annat simmar vi nära varandra, korta sträckor och med hög aktivitet för att kunna träna alla dessa förmågor samtidigt för att göra teknikträningen så effektiv som möjligt.