Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.

Vad är Brainswim?

Simning är väldigt komplext och svårt att lära sig. Att simma bra och effektivt är ännu mer utmanande.

Simkunnighet ses ofta som förmågan att ta sig från ett ställe till ett annat. De flesta simskolor har riktmärken som identifierar när en person är en ”simmare”, eller är ”simkunnig”.  Dessa riktmärken är oftast baserade på sträckor.

I Simklubben Poseidon har vi valt att istället fokusera mer på hur simmarna förflyttar sig från en plats till en annan, alltså vattenvanan hos simmarna.

Vattenvanan är uppnådd när simmaren känner sig trygg och kan hantera emotionella upplevelser av vatten. Simmaren ska kunna vara upp och ner, eller egentligen i vilken position som helst i vattnet, och veta att han eller hon kan återgå till en plats och få kontroll och andas. Det handlar om att ha kontroll i 360 grader, även om simning sägs vara en horisontell aktivitet. Med denna trygghet i vatten blir simmaren även bra förberedd för att kunna hantera nödsituationer i vatten.

För att öva vattenvana gör vi olika övningar i och kring bassängen för att låta simmarna uppleva vattnet och miljön. Att bara gå, springa eller hoppa i vattnet gör att simmaren lär sig jättemycket om vattnets egenskaper. Viktiga kunskaper som kommer att underlätta siminlärningen mycket. Ofta arbetar vi med att minska ytan runt simmaren för att man ska lära sig se och hantera rörelser i vattnet som kan komma oväntat. Detta gör att det ibland kan upplevas att barnen ligger nära varandra eller att det är trångt. Detta är en del av metodiken och lär ut många av de koordinativa färdigheterna.


En stor del i Brainswim är att hela tiden aktivera olika delar av hjärnan.

När man lär sig simteknik är det mest koordinationsförmågan som tränas. 


Det finns sex olika Koordinativa förmågor:

Balansförmåga – upprätthålla en jämvikt i en rörelse, trots yttre förändringar t.ex.  att kunna glida rakt. 

Rytmkänsla – avgörande roll för att uppnå harmoniska och effektiva rörelser

Reaktionsförmåga – reagera snabbt på given signal och utföra en rörelse

Rumsorientering – kunna kontrollera rörelseriktningar t.ex. lära in komplicerad teknik (kullerbyttor med olika varianter, riktningsförändringar på små ytor)

Öga-hand och öga-fotkoordination – styrning av kroppsdelar genom information av ögonen t.ex. kasta, fånga eller sparka en boll

Kunna anpassa kraftinsatsen – väsentligt vid utförandet av precisa rörelser rumsuppfattning, balans, öga-hand 


Bland annat simmar vi nära varandra, korta sträckor och med hög aktivitet för att kunna träna alla dessa förmågor samtidigt för att göra teknikträningen så effektiv som möjligt. 

Brainswims grundare

Shane Gould och Milton Nelms är båda ledande experter och innovatörer inom simteknik i världen idag och har livslång erfarenhet i att undervisa i simning och vattenvana.

 Shane är från Australien och tog 1972 fem OS-guld i simning. Hon har efter det jobbat som simlärare och håller nu på att doktorera inom simning och kultur. Shane säger att ”simning är ett universellt språk, men varje land har sina egna tankar och värden för generell simerfarenhet”. Shane säger att simning representerar lek och glädje, men för vissa kan det skapa ångest och rädsla.

Milton har konstruerat ett utvecklingsprogram för toppidrottare och föreläser i simteknik. Miltons arbete har utnämnts till ett av de 25 mest betydande bidragen i Amerikansk simning under de sista 25 åren. Han föreläser, coachar och hjälper simklubbar, simförbund och simskolor i USA, Storbritannien, Australien, Nya Zeeland, Asien, Skandinavien och Mellanöstern. Han är personlig konsult till tre Universitet i USA och ett antal elitsimmare, bland andra guldmedaljören från OS i London, Dana Vollmer.

Milton och Shane har arbetat tillsammans i tolv år med att designa och utveckla simprogram för alla åldrar och färdigheter. Deras program är baserade på unika och grundliga principer om hur människan reagerar emotionellt och psykisk i vatten.


 
Våra sponsorer