Simning är väldigt komplext och svårt att lära sig. Att simma bra och effektivt är ännu mer utmanande.
Simkunnighet ses ofta som förmågan att ta sig från ett ställe till ett annat. De flesta simskolor har riktmärken som identifierar när en person är en ”simmare”, eller är ”simkunnig”. Dessa riktmärken är oftast baserade på sträckor.
I Brainswim jobbar vi först med att hantera sina känslor, bli kvitt eventuella rädslor och så tränar vi på att lugnt och tryggt kontrollera kroppen 360 grader i vatten, oavsett orientering. Därefter kan man börja att träna på att förflytta sig från en plats till en annan, alltså att simma.
Vattenvanan är uppnådd när simmaren känner sig trygg och kan hantera emotionella upplevelser av vatten. Simmaren ska kunna vara upp och ner, eller egentligen i vilken position som helst i vattnet, och veta att han eller hon kan återgå till en plats och få kontroll och andas. Det handlar om att ha kontroll i 360 grader, även om simning sägs vara en horisontell aktivitet. Med denna trygghet i vatten blir simmaren även bra förberedd för att kunna hantera nödsituationer i vatten.
För att öva vattenvana gör vi olika övningar i och kring bassängen för att låta simmarna uppleva vattnet och miljön. Att bara gå, springa eller hoppa i vattnet gör att simmaren lär sig jättemycket om vattnets egenskaper. Viktiga kunskaper som kommer att underlätta siminlärningen mycket. Ofta arbetar vi med att minska ytan runt simmaren för att man ska lära sig se och hantera rörelser i vattnet som kan komma oväntat. Detta gör att det ibland kan upplevas att barnen ligger nära varandra eller att det är trångt. Detta är en del av metodiken och lär ut många av de koordinativa färdigheterna.
En stor del i Brainswim är att hela tiden aktivera olika delar av hjärnan.
När man lär sig simteknik är det mest koordinationsförmågan som tränas.
Det finns sex olika Koordinativa förmågor:
Balansförmåga – upprätthålla en jämvikt i en rörelse, trots yttre förändringar t.ex. att kunna glida rakt.
Rytmkänsla – avgörande roll för att uppnå harmoniska och effektiva rörelser
Reaktionsförmåga – reagera snabbt på given signal och utföra en rörelse
Rumsorientering – kunna kontrollera rörelseriktningar t.ex. lära in komplicerad teknik (kullerbyttor med olika varianter, riktningsförändringar på små ytor)
Öga-hand och öga-fotkoordination – styrning av kroppsdelar genom information av ögonen t.ex. kasta, fånga eller sparka en boll
Kunna anpassa kraftinsatsen – väsentligt vid utförandet av precisa rörelser rumsuppfattning, balans, öga-hand
Bland annat simmar vi nära varandra, korta sträckor och med hög aktivitet för att kunna träna alla dessa förmågor samtidigt för att göra teknikträningen så effektiv som möjligt.