Vi använder Cookies för att ge dig en så bra upplevelse som möjligt.

Förkunskapskrav

Du ska ha uppnått målen i tävlingsgrupp röd


Ålder

11 år och yngre 


Tränare

Vt19

Louise Larmark

Marcus Ekström

Linnéa Rosensköld

Thea Jacobsson

 

Träningstider

Vt 19


Måndag

15.45- 16.00 uppvärmning
16.00- 17.15 vattenträning
17.45- 18.30 landträning på badet


Tisdag

15.30- 16.00 uppvärmning

16.00- 17.00 vattenträning

17.45- 19.15 landträning på Svane


Torsdag

16.45- 17.30 uppvärmning

17.30- 19.00 vattenträning

Förväntningar
  • Vi vill att du ska vara positiv och stolt över din egen insats på träning och tävling.  
  • Du ska visa dig intresserad och ta ansvar för din egen träning genom att komma i tid och ha med rätt utrustning.
  • Du ska meddela eventuell frånvaro till din tränare vid träningar, tävlingar och andra aktiviteter.
  • Du ska respektera dina tränare och klubbkamrater, visa glädje, vara motiverad samt vara ett gott föredöme för andra simidrottare i SK Poseidon.
  • Du ska sköta din kost, din sömn och ditt skolarbete och på så vis försöka må bra både till kropp och till själ.
  • Du ska lyssna och göra som dina tränare säger, framförallt för att träningen ska vara säker men också för att alla ska få lära sig så mycket som       möjligt.
  • Vi vill att du ska bidra till att en god dialog kan föras med dina tränare. Du bör prata med dina tränare om du upplever att du blivit dåligt eller        orättvist behandlad, så att kritik kan framföras till dina ledare snarare än dina kompisar. Du bör också meddela dina tränare saker som kan            påverka din träning.
  • Vi vill att du ska ha en positiv inställning, vara lojal gentemot mot gruppen och Simklubben Poseidon genom att bidra till en stark gruppsammanhållning
  • Du ska ha rätt klädsel, ha ett gott uppförande och ett vårdat språk samt vara en god representant för klubben.
  • Du ska känna till och följa SK Poseidons policy (regler/ riktlinjer).
Målsättning

Tävlingsklass

D-klass

Måltävlingar
Rikstävlingar (1 meter och 3 meter)
Riksfinal ( 1meter och 3 meter)

Simhoppsmärke
6,7 och 8


Landträningsmål

  • Stå på händer i minst 5 sekunder, sparka upp
  • Kunna ha en atletiskhållning hängande, armhävsposition och hängande underifrån
  • Kunna ”koppla på” tansversus abdominis och isolera/ej spänna rectus abdominis
  • Vandrande pinne, hålla i 5 sek och utföra 5/ben
  • Klättra i rep och nudda taket
  • Fyrfota med arm-och benlyft på pilatsboll, hålla i 3 sekunder och utföra 5/ben
  • Utfallsteg
  • Våghalvstående, hålla i 5 sek på båda benen
  • Knäböj med långsam nergång och långsam uppgång
  • Chins/pullups, 5st i följd med vardera fattning (brett pronerat grepp och smalt supinerat)
  • Marklyft uppifrån
  • Rörlighet-/styrkekombination med MAQ-pinne
  • Bålkontroll genom övningar som görs
  • Torrsvikt - 10 studs med sving


Motivation
Du tycker simhopp är kul. Vill tävla.


Träningsflit
Träna 4-5 pass i veckan och ska ha 85 % närvaro. 

 


Simhopp är kul! 

 
Tävlingsgrupp information
Vi har flera olika tävlingsgrupper som är uppdelade efter ålder och kunskap. Träningsmängden och målen stegras successivt för varje tävlingsgrupp. 

Träningen bedrivs ungefär hälften på land och hälften i vattnet. Vattenträningen bedrivs från kant, sviktar och hopptorn. Träningen är inriktad mot tävlingssimhoppning. Moment och färdigheter tränas för att kunna tävla på mästerskapsnivå. I alla grupper förväntas simhopparna ha en hög träningsnärvaro.


Parallellt med tävlingsspåret så har vi ett träningsspår dit man kan flytta om man önskar att simhoppa mindre än i tävlingsgrupperna samt om man inte vill tävla eller om man inte uppnår målen som är uppsatta i tävlingsgrupperna. 


Vi jobbar efter att skapa en miljö där simhopparna trivs, har roligt tillsammans och utvecklas både fysiskt och mentalt som individer.

 
Våra sponsorer